Veel ondernemers vinden het lastig om online meer klanten te vinden. Niet voor niets, want of je je producten of diensten nu online of offline aanbiedt, de kans is groot dat de concurrentie niet stilzit. Maar hoe jouw aanbod er ook uitziet, je online marketing verdient sowieso aandacht. Met een sterke strategie kun je namelijk niet alleen meer bezoekers trekken, maar ook heel gericht je doelgroep aanspreken. Er zijn verschillende manieren van online marketing, en elke methode heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Meer weten? Lees dan snel verder!
De basis van online marketing: SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het omvat alle technieken en tools die ervoor zorgen dat jouw website hoger in de organische resultaten van zoekmachines komt te staan. Dit is van veel zaken afhankelijk, zoals van de teksten op je website, hoeveel andere websites naar jou linken, en zelfs of al je webpagina’s goed geïndexeerd zijn. Als je niet weet waar je moet beginnen, is alle aspecten van SEO bestuderen een logische eerste stap. Optimaliseer je website voor Google, doe een zoekwoordenonderzoek en start actief met linkbuilding, want ook daar kun je niet zonder. Als je een sterke SEO-strategie hebt zul je daar wellicht niet direct de vruchten van plukken, maar de resultaten houden wel lang aan. Eenmaal bovenaan in de zoekresultaten zak je niet zomaar meer af naar de tweede pagina.
Snel resultaat? Ga adverteren!
In tegenstelling tot SEO heeft SEA wel direct resultaat. Dit staat namelijk voor zoekmachine adverteren. Op het moment dat jouw advertentie online staat kun je dus direct verkeer naar je website verwachten. Handig voor als je geen geduld hebt, en laten we eerlijk zijn: tijd is geld. Adverteren op Google is voor veel ondernemers de meest effectieve vorm van online marketing, mits je de juiste zoekterm en hyper link kiest. Je kunt er namelijk heel gericht een bepaald publiek mee aanspreken, hebt de volledige controle over met welke zoekterm(en) je adverteert, en kunt je advertenties steeds verder optimaliseren, tot het resultaat naar wens is.
Lees meer over Google Ads op de website van www.Doublesmart.nl.
Social media marketing
Een laatste optie (waarbij je zowel kunt adverteren als gratis posts kunt plaatsen) is natuurlijk social media marketing. Wat je ook te bieden hebt, je kunt eigenlijk niet meer zonder social media. De reden daarvoor is dat het een hele toegankelijke manier is om je publiek aan te spreken. Met een beetje creativiteit kun je er promotie maken voor je producten, terwijl je tegelijkertijd een band opbouwt met je publiek en naamsbekendheid opbouwt.
Welke vorm van online marketing jouw voorkeur ook heeft, je kunt er in alle drie de gevallen voor kiezen om er zelf mee aan de slag te gaan of het juist uit te besteden aan een expert. Het tweede kost je wellicht wat, maar resulteert wel in een snellere groei en sterkere resultaten. De keuze is aan jou!